Partea I a acestui volum reflectă o parte din dialogul permanent pe care Delegația Națională de Negociere l-a avut cu componentele societății, de la tineret la sindicate, patronate, universitari și cercetători științifici, mediu de afaceri, farmaciști, agricultori, voluntari, ONG-uri, partide parlamentare, reprezentanți ai administrației centrale și locale etc. În cadrul discuțiilor, au fost abordate atât teme referitoare la metodologia și stadiul negocierilor de aderare, precum și aspecte referitoare la efectele aplicării acquis-ului pentru diferite capitole de negociere, cum ar fi Agricultura, Uniunea Economică și Monetară, Dreptul societăților comerciale, Politica regională etc., modul în care acestea influențează diferite grupuri sociale și viața cetățenilor.
Dar crearea mediului intern de negociere nu se oprește aici. Comunicarea cu populația este esențială: informarea permanentă a cetățenilor privind impactul aderării României la Uniunea Europeană, efectele pe care le are aplicarea acquis-ului comunitar pentru diferite capitole de negociere, solicitările României în negocieri și rezultatele obținute la finalizarea capitolelor sunt tot atâtea aspecte care pot duce la o cunoaștere mai bună a transformărilor pe care societatea românească le necesită pentru aderarea la Uniunea Europeană, astfel încât cetățenii români să fie euro-realiști, capabili să opteze în cunoștință de cauză pentru aderarea la UE.
Pentru a putea comunica atât cu majoritatea populației, cât și cu diverse grupuri țintă, mass-media este un vehicul esențial în acest proces. Pentru a demonstra cât de important este rolul presei în procesul de pregătire internă, voi aminti un singur exemplu - înregistrarea produselor de origine. Mass-media a înțeles mai rapid decât mulți producători că mărcile produselor de origine trebuie înregistrate la OSIM pentru ca România să poată negocia produsele tradiționale, pe care producătorii noștri să le comercializeze pe piața Uniunii Europene. După ce presa a început să relateze tot mai mult despre acest subiect, producătorii români au înțeles ce trebuie să facă, iar numărul mărcilor pentru produsele românești înregistrate la OSIM a crescut exponențial în câteva zile. Așadar, rolul mass-media în comunicarea privind integrarea europeană este esențial.
Partea a II-a volumului cuprinde o selecție a interviurilor acordate în cursul anilor 2001-2002 în presa scrisă și audiovizuală. Acestea se referă atât la aspecte generale privind negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană, cât și la capitolele de negociere deschise și închise provizoriu în perioada menționată. În plus, sunt reflectate diferite întâlniri, consultări tehnice în plan intern și extern, cu statele membre și candidate, cu Comisia Europeană etc. Cred că principalul scop al acestor interviuri este de a încerca să explice care sunt efectele aplicării normelor europene pentru cetățean, dar și pentru întreaga societate românească.
Autorul