În procesul pregătirii României pentru aderare la UE am fost conștient că atât comunicarea cât și informarea sunt activități absolut necesare sensibilizării cetățenilor cu ceea ce înseamnă aderarea la UE, dar și integrarea, nu doar pentru că acest proces istoric este eminamente rațional și constructivist, ci și datorită aspirației oricărui agent mobilizator (să zicem Guvernul) de a constitui o bază de suport atât social, cât și politic. Dar pentru că interesul pentru comunicare poate fi manifest sau nu, dinspre una dintre părți, trebuie să adăugăm că, pentru a avea o comunicare eficientă, care să producă efectele scontate de inițiator, este necesară o informare prealabilă a părților, cel puțin cu elementele de bază ale temelor lansate pentru comunicare. Aici am putea interveni cu numeroase exemple, cazuri ale procesului de informare a populației, ca și dialogul benefic tuturor celor interesați de procesul aderării României la UE. Cum demersul s-ar extinde într-o analiză prea amplă, ne mărginim să spunem că atât informarea, cât și comunicarea au constituit preocupări consistente ale pregătirii pentru aderare în perioada 2003-2004, chiar dacă nu au avut mereu vizibilitatea unei campanii sistematice și persistente.
Privitor la negocierile de aderare, procesul de comunicare publică a fost derulat pe trei coordonate principale: 1) pregătirea pentru aderare; 2) stadiul negocierilor; 3) efecte ale negocierilor de aderare. Acest volum are, în principal, structura direcțiilor menționate mai sus și cuprinde o selecție a produselor comunicării publice oferite de oficiul Negociatorului Șef al României cu UE (2003-2004), fie că partenerii au fost actori interni – sociali – economici – politici – ONG, fie oficialii comunitari de la Bruxelles și din statele membre. Este de la sine înțeles că materialele documentare conținute de acest volum nu reprezintă o prezentare exhaustivă a actului comunicării publice în materie de negocieri de aderare, selecția textelor urmărind să înfățișeze problematicile și partenerii, dar și metodele, tehnicile utilizate. Și trebuie să menționăm, cu titlu special, rolul foarte important al mass-media care, în această perioadă, a trecut de la prezentarea simplelor știri la comentarii pertinente, chiar la evaluări și contribuții pentru întocmirea unor studii de impact.
Autorul