Lucrarea se adresează maiștrilor-instructori care doresc să-și susțină gradele didactice în învățământ.
Esența modernizării învățământului nu constă în acceptarea fără discernământ a oricărei inovații, aruncând peste bord ceea ce a avut și are bun școala românească. În toate laturile procesului educativ – conținut, principii, metode, forme de organizare etc. – este necesar să se țină pasul cu cerințele societății și să se utilizeze judicios mijloacele pe care tehnica actuală le pune la dispoziția școlii. E necesară îndrăzneala, dar e necesară și prudența, fiindcă școala nu operează cu obiecte, ci cu oameni în devenire. Educatorii sunt răspunzători de modul cum se formează cetățeanul de mâine.
Autorii nu au pretenția că au răspuns la toate întrebările pe care și le pun educatorii. Am fi mulțumiți dacă lucrarea i-ar sugera cititorului noi întrebări și ar constitui un material de referință, în cadrul căruia întrebările să găsească o rezolvare creatoare și fecundă.
Ținând seama de faptul că puține lucrări prezintă aspectele metodice pentru un domeniu atât de vast (toate profilele mecanice și electrotehnice), am considerat că elaborarea acestei lucrări este deosebit de utilă celor care doresc să se pregătească pentru examenul de definitivat, gradul II și gradul I în învățământ.
Lucrarea cuprinde 14 capitole, structurate astfel, încât să prezinte: dotarea atelierelor, lecția de instruire practică, metode și mijloace de învățământ, evaluarea activității didactice, creativitatea, motivația școlară și profesională, ergonomia și procesul de învățământ, proiectarea activității maistrului, rolul disciplinelor de specialitate în formarea competenței profesionale, a priceperilor și deprinderilor de muncă, profilul psihologic al vârstei școlare, orientarea școlară și profesională.
În fiecare capitol se prezintă, esențializat, principalele elemente necesare activităților maistrului-instructor în procesul de educare, de formare a priceperilor și deprinderilor concrete de muncă, de creare a unei motivații pozitive spre îndrăgirea meseriei pe care o învață elevul.
Lucrarea de față este o încercare de a suplini lipsa unei bibliografii sistematizate pentru pregătirea examenelor de grad la maiștri-instructori.
Ea poate fi folosită la fel de bine de inginerii care se pregătesc pentru aceste examene.
Autorii au o vastă experiență în domeniu, sunt metodiștii Centrului de Perfecționare de la înființarea lui și au studiat bibliografia în domeniu în cei peste 25 de ani de experiență didactică.
Autorii