Japonezii au meritul de a fi definit sensul acestor mișcări de înnoire, brevetând în anul 1972 termenul de mecatronică. Termenul a fost utilizat pentru a defini fuziunea tehnologică: mecanică – electronică – informatică. Strădaniile la nivel academic, pentru a asigura pregătirea specialiștilor în acord cu cerințele noii tehnologii, au condus la conturarea principiilor mecatronice în educație.
Aceste principii vizează dezvoltarea gândirii sistemice și formarea deprinderilor pentru a lucra în echipă. Mecatronica s-a născut ca tehnologie și a definit foarte curând o filosofie care s-a răspândit în întreaga lume.
Pentru practica inginerească, filosofia mecatronică a marcat saltul de la ingineria tradițională, secvențială, la ingineria simultană sau concurentă (paralelă). Educația mecatronică asigură flexibilitate în acțiune și în gândire, trăsături definitorii ale specialistului în economia de piață. Valențele creatoare ale mecatronicii au fost confirmate deopotrivă, în educație, cercetare și în producție. Rezultatele țărilor dezvoltate sunt dovezi de netăgăduit. La sfârșit de deceniu și de mileniu, mecatronica este definită simplu: “Știința mașinilor inteligente”. Acesta este și subtitlul revistei internaționale “Mechatronics”, începând cu primul număr din 1998.
Mecatronica reprezintă suportul principal pentru atingerea obiectivelor pe linia educației tehnologice, pentru eficientizarea actului educațional în ansamblu. Interesul pentru promovarea acestei filosofii în educație, cercetare și în producție este motivat și de faptul că tendințele în dezvoltarea tehnologică înseamnă: micromecatronică, nanomecatronică și biomecatronică.
În educație, abordarea mecatronică este o soluție eficientă pentru promovarea interdisciplinarității, ca bază pentru stimularea inițiativei și a creativității.
Lucrarea se adresează tuturor celor implicați în problemele privind reforma învățământului din România. Ea este utilă profesorilor din învățământul preuniversitar, oferind noi deschideri pentru toate ariile curriculare și soluții eficiente pentru promovarea interdisciplinarității. De asemenea, poate constitui un suport util pentru oferte educaționale viabile în activitățile ce se desfășoară în curriculumul la decizia școlii.
Studenții, cercetătorii și specialiștii din producție vor găsi în lucrare răspunsuri privind demersurile necesare în domeniile lor de activitate, în acord cu tendințele în dezvoltarea tehnologică.