Procesul liberalizării tranzacțiilor internaționale cu servicii a demarat relativ recent, beneficiind de experiența și rezultatele înregistrate pe parcursul negocierilor privind liberalizarea comerțului internațional cu bunuri materiale. Cu toate acestea, se apreciază că tratativele privind reforma reglementării comerțului cu servicii sunt greoaie, lente, cu numeroase solicitări de exceptare și cu angajamente asumate cu dificultate și rezerve de către țările semnatare ale GATS, atât țări dezvoltate, cât și țări în curs de dezvoltare. Această situație este, pe de o parte, consecința reticenței manifestate de mulți dintre participanți, care nu au conștientizat avantajele deschiderii piețelor naționale și, pe de altă parte, a caracterului depășit al cadrului instituțional, respectiv al GATS-ului, a cărui structură și principii generează suspiciuni cu privire la echitatea negocierilor și a măsurii avantajelor ce pot fi obținute în urma acestora.
Dacă adăugăm la considerațiile de mai sus faptul că liberalizarea pieței internaționale a serviciilor este condiționată de liberalizarea pieței interne a serviciilor în țările participante la negocieri, deducem că, de fapt, principala barieră în calea tranzacțiilor internaționale cu servicii este politica economică a țărilor în care Statul nu acceptă să renunțe la controlul și monopolul asupra activităților imateriale, în general a serviciilor în speță.
Compusă din elemente conceptuale strict necesare descifrării fenomenelor și proceselor din economia reală, completată de analiza aspectelor practice a ceea ce reprezintă în știința și practica economică unul dintre cele mai „fierbinți” subiecte, cea de a doua lucrare, din acest domeniu, a doamnei Ana Bobircă: Serviciile în economia dematerializată. De la model de dezvoltare la strategii de firmă se constituie într-o valoroasă sinteză a evoluției cunoștințelor, ideilor și conceptelor asociate cu economia serviciilor internaționale. Lucrarea aduce, în plus, în prim-plan problematica impactului serviciilor asupra creșterii economice și implicit necesitatea, posibilitatea și modalitățile de adoptare a strategiei de expansiune internațională a firmelor de servicii.
Prof. dr. Cristiana Cristureanu