Profesorul căruia i se adresează manualul este acela care optează pentru dinamismul lecției, pentru interacțiunea permanentă cu elevii, pentru „lecția vie”, în care cel care „acționează” nu este doar profesorul, ci întregul colectiv al unei clase.
Pentru atingerea acestor scopuri, am avut în vedere, în primul rând, dislocarea accentului de pe informația stufoasă pe text. Manualul de față nu s-a vrut și nu este un tratat academic. Am oferit strictul necesar legat de autorul unui text, preferând să prezentăm (doar) un punct de plecare în investigarea unui capitol. Profesorul, care deja a parcurs programa pentru clasa a XI-a, a putut constata că temele propuse impun o abordare complexă, o contextualizare permanentă a „cazului” cu variate domenii: istoria, estetica, uneori chiar filosofia. (Nu este de ascuns faptul că programa are un grad de dificultate sporit față de alți ani.)
Demersul nostru face ca manualul să fie realmente un instrument de lucru, astfel conceput încât să respecte niște etape clare:
- prezentarea conceptului în discuție;
- contextualizarea lui în spațiul cultural românesc și european;
- exemplificarea prin text;
- „lucrul” pe text;
- concluzii;
- evaluare (prin teste la final de modul).
Ca noutate, am introdus ideea activităților „dincolo de ziduri” (concepute ca o modalitate de a dinamiza ora de literatură, de a trimite elevii să caute, să se documenteze și să aducă lecției o contribuție reală), precum și pe aceea a interdisciplinarității.
Elevul căruia ne adresăm trebuie să știe că manualul nostru nu este o culegere de comentarii „bine simțite”. Am avut în vedere tipul de elev dinamic, tânărul care se angajează în discuții și își susține opinia fără teama că ceea ce spune nu este important, „corect” sau iese din tiparele comentariilor gata făcute. Dialogul este o modalitate sigură de dobândire a calităților necesare unei bune comunicări. Astfel, elevul va avea libertatea să se exprime oricând, asupra oricăror probleme. Va realiza că textul este o formă de existență vitală pentru receptorul de literatură, iar lectura devine un act profitabil dacă nu rămânem la reproduceri obositoare, ci creăm situații de comunicare.
Autorii