Derivat din activitățile uzuale ale sistemului organizației și în primul rând din monitorizarea rezultatelor acțiunilor ei, controlul a evoluat în timp, devenind o funcție complexă și de bază a managementului modern. Pe lângă faptul că reușește să releve adevărata dimensiune a activităților firmei, funcția de control susține toate etapele procesului managerial, deciziile rezultate din informațiile furnizate de control, constituind acțiuni obligatorii prin care se materializează autoritar etapele previziunii și centralizării.
Prin control se înțelege un complex de acțiuni de colectare, prelucrare și monitorizare de informații, care asigură managerii că activitățile desfășurate se realizează conform previziunii, măsurând progresul către obiectivele propuse și detectând devierile de la planul propus pentru a lua măsurile corective care se impun.
Controlul unei organizații nu înseamnă doar controlul financiar sau controlul tehnic de calitate. Controlul financiar scoate în evidență o serie de limite de dezvoltare și operare bazându-se pe o serie de informații privitoare la bugete, resurse, profituri și pierderi sau alți indicatori financiari.
Pentru a veni în sprijinul celor care doresc să aprofundeze cunoștințe cu privire la controlul managerial, prin întrebările recapitulative și pentru dezbatere la anumite capitole, s-au sugerat aspectele care ar trebui să stea în atenție la o reluare mai atentă a acestor capitole.