Lucrarea de față reprezintă o ediție lărgită a cursului Imaginea publică a liderilor și instituțiilor politice conceput pentru studiile universitare Zi și ID de la Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative. Totodată, sarcina de a redacta o variantă a cursului pentru masteratele de „Comunicare politică” și „Comunicare audiovizuală” a dus la o arhitectonică nouă a lucrării. Au apărut capitole noi, altele au fost eliminate, iar cele rămase au suferit modificări substanțiale în acord cu exigențele impuse de programele masterale. Geneza, evoluția și imaginea instituțiilor politice sunt una din principalele contribuții aduse la structura lucrării. De asemenea, un spațiu amplu a fost acordat studiului marilor personalități care au văzut în imaginea politică o armă psihologică în conservarea puterii atât pe plan intern, cât și pe plan internațional. Capitolele dedicate liderologiei, formării și dezvoltării liderilor, studiului personalității politice au fost amplu revizuite. Au fost adăugate noi tipologii de lideri (histrionic, narcisic), studiul motivațiilor, al caracterului și temperamentului, al calității oamenilor politici.
Lucrarea abordează, dintr-o perspectivă interdisciplinară, imaginea publică și corolarul ei imediat, imaginea politică, așa cum s-au structurat ele în memoria socială de-a lungul timpului, ca sublimări ale reprezentărilor colective despre politic/politică. Analizând modul de stratificare a imaginarului în conștiința istorică am ajuns la concluzia că energia socială care alimentează perpetuarea acestor imagini și le conferă vitalitate și rezistență este Puterea. Dorința omului de a învinge Timpul printr-o repliere asupra sensurilor sale existențiale a găsit în Putere un scut împotriva dezordinii cosmice. Puterea simte că nu poate învinge Timpul, dar îl poate stăpâni prin reprezentările simbolice despre un viitor posibil și umanizat. Proiecția ei mesianică a găsit în reprezentările politice (mituri, rituri, ceremonii, simboluri etc.) un aliat prețios în lupta împotriva entropiei și a eternității.
Un alt element care poziționează imaginea publică și îi conferă plasticitate și profunzime îl constituie vectorii religioși, culturali și ideologici. O personalitate sau o instituție acționează întotdeauna într-un sistem sau cultură politică date și imaginea lor este fatalmente condiționată de ethosul normelor și valorilor culturale ca și de configurația internă a concepției despre lume a grupului respectiv.
Într-un anumit fel, lucrarea este rezultatul discuțiilor pasionate despre filosofia imaginii la cercul științific și la seminariile de profil. Observațiile pertinente ale studenților m-au ajutat să elimin unele ambiguități și neclarități și, totodată, să introduc unele subcapitole care lipseau din textul prim. De aceea, lucrarea se adresează studenților și masteranzilor de la facultățile cu profil socio-uman, precum și tuturor celor interesați de problemele imaginii și comunicării politice. În eventualitatea strecurării unor erori sau neîmpliniri, rog cititorul să ne îngăduie, deoarece nu mână de înger a scris, ci bulgăre de lut trecător, supus greșelii.
Autorul