În cele treisprezece capitole care constituie osatura manualului, autorii prezintă concepte și idei de bază de natură să formeze o imagine integratoare asupra întreprinderii sub cele trei aspecte fundamentale menționate mai înainte. Privită în evoluția sa, întreprinderea are o cultură proprie și un mod de comunicare specific, care, în concepția autorilor, sunt determinante pentru formarea unei imagini favorabile în cadrul pieței. Aceste aspecte sunt tratate în partea finală a manualului deoarece constituie un corolar pentru toate celelalte activități, întreprinderea fiind un organism viu, social, prin excelență.
Mediul în care apare și se dezvoltă întreprinderea de azi este din ce în ce mai turbulent și concurențial din cauza fenomenelor de internaționalizare și globalizare.
Întreprinderea zilelor noastre este confruntată cu o alegere exprimată de dihotomia: câștig mai mare-pierdere mai mică. Aceasta se reduce la a determina, în mod pozitiv, gestiunea sa curentă dar și gestiunea sa strategică. Dacă prima are o bază contabilă cea de-a doua are un caracter anticipativ. Întreprinderea care deține informație își va controla evoluția viitoare.