Prin sfera de cuprindere și vastitatea exemplelor folosite, lucrarea de față își propune să aprofundeze, într-un mod complet, logic, unitar și accesibil, bogăția metodologiei statistice, ajutând la înțelegerea modului în care aceasta poate fi aplicată în cunoașterea și analiza fenomenelor social-economice. Aspectul teoretic al prezentării principalelor concepte, indicatori și metode statistice este dublat de ilustrarea modului de aplicabilitate a lor, printr-o gamă largă de exemple practice, care identifică probleme reale ale vieții economico-sociale. Pentru a veni în întâmpinarea tendințelor actuale, de dezvoltare a tehnicilor moderne de calcul, unele dintre aceste probleme sunt rezolvate cu ajutorul programelor informatice specializate în prelucrarea și analiza datelor statistice.
Pentru a ușura identificarea și recunoașterea situațiilor în care se folosesc diverse metode și procedee statistice, fiecare capitol este structurat în șase părți: sinteze teoretice, întrebări teoretice, cuvinte-cheie, probleme rezolvate, teste-grilă și probleme propuse spre rezolvare.
Tematica acoperită de sintezele teoretice și de numeroasele probleme și întrebări teoretice este cea dată de programele analitice ale disciplinelor de statistică teoretică din facultățile și institutele de profil economic, lucrarea adresându-se cu precădere Facultăților de Comerț, Marketing și Economie Generală din cadrul Academiei de Studii Economice București. Pentru a veni în sprijinul pregătirii studenților acestor facultăți, lucrarea cuprinde un capitol final de teste de autoevaluare. Lucrarea este destinată deopotrivă și celorlalte facultăți economice, precum și cercetătorilor, specialiștilor sau tuturor celor interesați în aplicarea instrumentarului statistic, pentru cercetarea fenomenelor de masă din cele mai variate domenii.