Administrația publică locală în țara noastră, ca de altfel în toate statele democratice, se realizează pe baza principiului descentralizării și autonomiei locale. Cadrul legislativ actual (Constituția României, Legea nr. 273/18 iulie 2006 privind finanțele publice locale, Legea privind proprietatea publică și regimul juridic al acestuia) urmărește delimitarea patrimoniului public aflat în proprietatea unităților administrativ-teritoriale de cel aflat în proprietata statului, crearea instrumentelor administrative necesare autorităților locale pentru îndeplinirea atribuțiilor ce revin acestora, asigurarea condițiilor pentru asumarea responsabilităților privind dezvoltarea locală. Începând cu 1 ianuarie 2007, România, ca membră a Uniunii Europene, trebuie să aibă la baza dezvoltării autonomiei locale principiile Cartei Europene a Autonomiei Locale, pe care România a ratificat-o prin Legea nr. 199/1997. Carta obligă semnatarii să aplice regulile de bază care guvernează independența politică, administrativă și financiară a autorităților locale.
Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale stabilește normele privind formarea, administrarea, angajarea, utilizarea, controlul resurselor financiare ale unităților administrativ-teritoriale și ale instituțiilor și serviciilor publice de interes local și ale instituțiilor publice implicate în domeniul finanțelor publice locale. Aceste acte normative definesc bugetul local ca document prin care sunt prevăzute și aprobate veniturile și cheltuielile unităților administrativ-teritoriale. Fiecare comună, oraș, municipiu, sector al municipiului București, județ, municipiul București, întocmesc bugete locale în condiții de autonomie. Între aceste bugete nu există relații de subordonare.
Lucrarea Gestiunea financiară a entităților publice locale cuprinde două mari părți: una consacrată gestiunii financiare a unităților administrativ-teritoriale și a instituțiilor publice din subordinea lor, cealaltă, consacrată organizării și conducerii contabilității în entitățile publice locale. În a doua parte sunt prezentate, de asemenea, aspecte teoretice și practice privind întocmirea și prezentarea situațiilor financiare potrivit Standardelor Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public, precum și aspecte privind exercitarea controlului financiar preventiv și a auditului public intern la instituțiile publice.