Manualul este structurat pe trei capitole (Antichitatea, Evul mediu și Începutul lumii moderne) în care sunt abordate cele cinci domenii de conținut prevăzute de programa școlară, în ordine cronologică, încercând să faciliteze analiza domeniului istoric de la formarea primelor popoare ale Antichității până la mijlocul secolului al XVII-lea.
Manualul are o adresabilitate multiplă, fiind accesibil tuturor elevilor din clasa a IX-a, indiferent de filieră, profil sau specializare. Pentru curriculumul diferențiat s-au stabilit conținuturi și sarcini de învățare aprofundate, marcate în mod distinct în pagină.
În fiecare lecție sunt abordate principalele probleme de atins recomandate de programă, care, pe baza diferitelor surse istorice (fragmente din documente istorice, din operele istoricilor, texte de epocă, fotografii, grafice, scheme etc.), conduc elevii spre cunoașterea din perspective multiple a faptelor și evenimentelor.
La sfârșitul fiecărei lecții sunt prevăzute evaluări și autoevaluări, puncte de vedere diferite exprimate față de unele probleme abordate.