Manualul este structurat pe cele cinci mari domenii de conținut: Popoare și spații istorice, Oamenii, societatea și lumea ideilor, Statul și politica, Relațiile internaționale, Religia și viața religioasă.
El are o adresabilitate multiplă, fiind accesibil tuturor elevilor din anul terminal al învățământului liceal, indiferent de filieră, profil sau specializare. Pentru curriculumul diferențiat s-au stabilit conținuturi și sarcini de învățare aprofundate, marcate în mod distinct în pagină. Manualul este conceput într-o manieră didactică modernă. În cadrul fiecărei lecții sunt create situații de învățare variate și atractive pentru elevi și sunt propuse modele didactice care vizează învățarea de tip inclusiv. În toate lecțiile sunt abordate conținuturile prevăzute de programa școlară, care, pe baza diferitelor suporturi de învățare (fragmente din documente istorice relevante, din operele istoricilor, texte de epocă, fotografii, hărți istorice, grafice, scheme etc.), conduc elevii spre cunoașterea din perspective multiple a faptelor și evenimentelor studiate, oferindu-le posibilitatea să gândească liber și critic, să formuleze opinii personale în vederea realizării de investigații, proiecte și portofolii în care își pot valorifica și propria experiență de viață.