Experiența predării sociologiei în universități și licee a impus organizarea manualului în patru părți. După prezentarea sociologiei ca știință a societății (apariția, evoluția, principalele orientări, problemele metodologiei și descrierea metodelor și tehnicilor de cercetare sociologică), partea a doua a manualului se concentrează asupra organizării vieții sociale: cultura, socializarea și educația, structura socială, grupurile, organizațiile, controlul social și organizarea socială). Instituțiile sociale (familia, religia, educația, economia și sistemul politic) dau substanță părții a treia a manualului. În fine, partea a patra – și ultima a manualului – tratează schimbarea socială: comunitățile umane, populația, comportamentul social, cauzele mișcărilor protestatare și factorii determinanți ai schimbărilor structurale din societățile moderne.
Am inclus în manual casete cu texte din lucrări sociologice de referință. Ele au menirea de a întregi lecțiile și de a-i familiariza pe elevi cu literatura de specialitate. Pentru fixarea cunoștințelor și pentru formarea și dezvoltarea imaginației sociologice, am propus la sfârșitul lecțiilor teste de autoevaluare. În bibliografia selectivă am reținut doar câteva lucrări apărute la editurile din România. Profesorii de specialitate, ca și elevii interesați de cunoașterea în profunzime a vieții sociale de la noi și din lume, sunt îndemnați să îmbogățească bibliografia cât mai mult cu putință: lectura descătușează gândirea. Nu în zadar s-a păstrat peste veacuri dictonul „Ferește-te de omul unei singure cărți!”.
Cătălin Zamfir și Septimiu Chelcea