Într-o primă parte a lucrării se tratează problematica referitoare la proiectarea unui sistem de pilotaj performant care, pus în funcțiune și animat în mod corespunzător, să poată constitui un instrument eficient pentru potențarea utilizării activelor tangibile și intangibile de care dispune sau poate dispune întreprinderea în prezent și în viitor.
În această parte se definesc conceptele referitoare la pilotajul întreprinderilor, prezentându-se pilotajul strategic ca o formă particulară, superioară a managementului strategic, principiile care trebuie să fundamenteze sistemul de pilotaj și modul practic cum trebuie conceput și proiectat un sistem de pilotaj performant.
În cea de-a doua parte a lucrării este prezentată o problematică complexă care trebuie avută în vedere pentru ca sistemul de pilotaj proiectat să poată să funcționeze în mod performant.
În această parte, în cadrul diferitelor capitole, se prezintă strategiile economice și politicile întreprinderii a căror realizare trebuie să constituie obiectul pilotajului, aspectele referitoare la alegerea tipului de întreprindere, privind diagnosticarea activității întreprinderii și generarea alternativelor strategice, cu un accent deosebit pus pe problematica definirii, elaborării și punerii în aplicare a strategiilor de schimbare, care să armonizeze activitatea întreprinderii cu noile tendințe survenite ca urmare a mutațiilor profunde intervenite în mediul înconjurător intern și extern.
În lucrare se subliniază rolul important pe care îl are directorul întreprinderii și imaginea sa în realizarea unui pilotaj performant și se prezintă un ansamblu de mijloace, metode și tehnici de conducere și organizare care pot fi folosite pentru realizarea unui pilotaj eficient.