Indiferent de profil, dimensiune și spațiul social-economic în care activează, orice întreprindere trebuie să-și probeze cu permanență viabilitatea, capacitatea de a comunica și adapta, performanțele economico-financiare cu atât mai mult, cu cât mecanismele economiei de piață sunt formate și funcționează cu toate rigorile.
Schimbările ce au marcat societatea românească, cu efect asupra economicului, au influențat atât structurile organizatorice, cât și cadrul legislativ. De asemenea, și-au pus amprenta asupra întregului mecanism economico-finan-ciar, mai precis asupra activității întreprinderilor. În elaborarea strategiilor pe termen scurt, dar mai ales pe termen mediu și lung, entitatea economică trebuie să se pornească de la cunoașterea cât mai completă și complexă a situației economico-financiare. Drept urmare, o „radiografie" și un „diagnostic" al principalelor aspecte ce vizează activitatea curentă, problemele de restructurare economică, de competitivitate sunt deosebit de necesare pentru prezent, dar mai ales pentru viitor.
Sintetic, astfel de probleme își găsesc reflectarea în eficiența activităților ce au la bază determinări cantitativ-calitative ale factorilor de producție -munca și capitalul -, randamentele medii, marginale ale utilizării lor, impactul acestora în mediul economico-social. Astfel de abordări constituie conținutul prezentei lucrări, care, pe lângă conceptele generale, tratează metodologic și aplicativ probleme de interes pentru activitatea practică, cum sunt cele referitoare la indicatorii valorici ai producției, costurile și cheltuielile întreprinderii, gestionarea factorilor de producție, situația financiară, rentabilitatea.
Bazându-se și valorificând experiența în domeniu, lucrarea oferă celor interesați cadrul general de analiză economico-financiară a întreprinderii, indiferent de destinatarul informațiilor, cât și de subiectul care o efectuează. Astfel, se prezintă metodologia generală de analiză economico-financiară a activității de producție și comercializare (indicatorii valorici ai producției, analiza calității, analiza ritmicității), gestiunea factorilor de producție (analiza resurselor umane, analiza folosirii și eficienței imobilizărilor, analiza activelor circulante), analiza costului de producție (a producției totale, analiza costului unitar, abordarea marginalistă a costului), analiza rentabilității întreprinderii (analiza profitului, a ratelor de rentabilitate, analiza cost-volum-profit), analiza poziției financiare.
Prin abordarea sistemică a fenomenelor și proceselor economice lucrarea subliniază că analiza economico-financiară urmărește stabilirea legăturilor cauzale dintre factori și constituie instrumentul de bază în complexul proces de diagnoză și reglare a activității unității economice văzută ca sistem. Pe baza cunoștințelor acumulate la celelalte discipline de specialitate, a metodologiei unitare în abordarea fenomenului economic, cartea reliefează că analiza economico-financiară contribuie, în mod esențial, la formarea gândirii economice, a capacității de înțelegere a complexității activității economice, la formularea concluziilor și măsurilor ce vizează perfecționarea domeniului cercetat.
Integrată în activitatea de conducere a entității economice, analiza economico-financiară constituie un instrument - busolă și barometru - , a cărui utilitate este pe deplin recunoscută atât de teoria, dar și de practica economică și financiar-contabilă.
Lucrarea se adresează mai multor categorii de cititori. O recomandăm studenților din învățământul economic. Cartea constituie și un instrument de lucru pentru specialiști, teoreticieni și practicieni, care își desfășoară activitatea în orice tip de întreprindere. Cunoștințele din lucrare servesc atât managementului intern al întreprinderii, cât și utilizatorilor externi: bănci, organe fiscale, investitori, centre de evaluare și consultanță.
Autorii
București, 2010