Pare oportună abordarea problematicii activității comerciale, într-un spațiu aparte, respectiv mediul rural, deoarece magazinele sătești, pe lângă faptul că îndeplinesc un rol important în aprovizionarea populației, ajutând și la ridicarea calității vieții, constituie, în același timp, și un loc pentru stabilirea contactelor sociale, o premisă pentru înrădăcinarea populației în zonă și asigură o bază pentru dezvoltarea sau diversificarea altor activități. Magazinele sătești reprezintă, în cele mai multe comunități rurale, centrul vieții sociale, al contactelor, al conversațiilor și al schimbului de noutăți și informații.
Prin existența sa milenară, satul românesc a reprezentat firul continuității poporului nostru pe teritoriul României, ca o adaptare la mediul geografic, care a constituit creuzetul formării acestuia, al culturii și civilizației.
Cu peste zece milioane de locuitori în mediul rural și mai mult de 3,3 milioane de activi agricoli, România are un caracter rural, țărănesc și sătesc, în pofida perioadei socialiste, care a dorit colectivizarea terenurilor și urbanizarea satelor, prin sistematizarea localităților rurale. România, la începutul mileniului trei, se situează pe locul doi în Europa, din punct de vedere al ponderii pe care o deține populația rurală (46,7% din populația totală) și pe același loc doi în ceea ce privește populația ocupată în agricultură (34,7%), de peste șase ori mai mare decât media europeană.
Alegerea mediului rural, pentru desfășurarea analizei ce constituie obiectul lucrării de față, a avut la bază și profundele mutații caracteristice satului românesc, în ultimii ani, prin trecerea la o economie de piață descen-tralizată și prin restructurările de proprietate și, de asemenea, perspectiva aderării României la Uniunea Europeană, având în vedere preocupările Comunității Europene de sprijinire a dezvoltării din mediul rural. S-a considerat, de asemenea, că integrarea în Uniunea Europeană va permite și crearea unei economii competitive, de înaltă calitate și productivitate și dezvoltarea unei agriculturi intensive.
Pornind de la aceste considerente, lucrarea de față a fost structurată astfel încât să asigure la început o prezentare a situației mediului rural în contextul european și românesc, pentru ca apoi să se procedeze la identificarea posibilelor căi de dezvoltare a activității comerciale din spațiul sătesc, atât într-un cadru general, la nivel de țară, cât și într-un cadru specific, la nivelul mediului rural.