Structurat în șapte capitole, manualul „Economia întreprinderii“ abordează o tematică de maximă și certă actualitate pentru evoluția economiei românești, evidențiind problemele de bază care definesc activitatea economică a întreprinderii.
Manualul se adresează elevilor liceelor cu profil economic, în special celor din clasa a X-a, profilul Servicii, și are ca scop crearea unui mod economic de gândire prin înțelegerea, însușirea și aplicarea unor cunoștințe specializate, în acest domeniu.
În cadrul primului capitol, elevii vor identifica trăsăturile caracteristice ale unei întreprinderi, tipologia întreprinderilor, înțelegând astfel locul și rolul întreprinderii în raport cu evoluțiile actuale ale economiei concurențiale.
În cadrul celui de-al doilea capitol, prin prezentarea elementelor mediului extern al întreprinderii, elevii vor reuși înțelegerea raporturilor economice de bază ale unei întreprinderi și implicațiile acestora asupra desfășurării activității întreprinderii.
Parcurgerea următoarelor două capitole permite cunoașterea funcțiunilor întreprinderii și problematica adoptării deciziilor de organizare și funcționare a acesteia. Astfel, întreprinderea va putea fi privită și analizată atât din punctul de vedere al proceselor care se desfășoară în interiorul ei, cât și din punctul de vedere al structurii care stă la baza desfășurării acestor procese economice.
În capitolul cinci, un accent deosebit este pus asupra resurselor umane, dată fiind importanța strategică a acestora în cadrul întreprinderii și dimensiunea umană a întreprinderii. De aceea, prezentarea categoriilor de resurse umane care sunt angajate în întreprindere, procedurile de recrutare, selecție, promovare, formare și evaluare a acestora sunt prezentate separat, evidențiind particularitățile lor.
Capitolele șase și șapte permit elevilor realizarea unei imagini de ansamblu asupra proceselor economice din cadrul unei întreprinderi, prin prezentarea activităților de bază care au loc în cadrul acesteia. De asemenea, o atenție deosebită este acordată optimizării proceselor economice și eficienței activității întreprinderii.
Alături de considerentele teoretice, manualul cuprinde atât teste de verificare a cunoștințelor pe parcursul fiecărui capitol, cât și un test final de autoevaluare a cunoștințelor dobândite de către elevi. Evaluarea cunoștințelor este ușor de realizat, atât de către profesor, cât și de fiecare elev în parte. Astfel, evaluarea este abordată ca un proces complex, eliminând subiectivismul în aprecierea elevului de către profesor, prin utilizarea mai multor forme: teste grilă, întrebări, teste de identificare a elementelor lipsă, probleme și studii de caz. Pentru elevi, aplicarea și verificarea cunoștințelor acumulate permit atât măsurarea cantitativă sau calitativă a ceea ce constituie comportamentul observabil al acestora, cât și emiterea unor judecăți de valoare.
Structura capitolelor permite crearea unui mod de gândire sintetic și totodată analitic, informațiile prezentate fiind ușor asimilate de către elevi. Evidențierea obiectivelor, a ideilor principale, a rezumatului și a cuvintelor-cheie în cadrul fiecărui capitol permit realizarea unor competențe specifice în domeniul economiei întreprinderii.
Autorii