Trecerea la societatea informațională împarte întreprinderile în organizații tradiționale și organizații moderne, care utilizează tehnologia informației și comunicațiilor. Trăsătura-cheie a organizației economiei digitale va fi înlocuirea ierarhiei piramidale tradiționale cu o ierarhie orizontală. În planul managementului se va înregistra o dezvoltare a activității de luare a deciziilor prin optimizarea creativității, capacității de inovare și pregătirii intelectuale a subordonaților. Aceasta înseamnă că lucrul în echipă, colaborarea și cooperarea între angajați vor fi trăsătura-cheie a organizației viitorului, ceea ce va conduce probabil, în multe locuri, la schimbarea generațiilor la nivelul conducerii.
Competitivitatea întreprinderii va depinde, în cele din urmă, de capacitatea de a trece de la caracterul ierarhic și individual la locul de muncă la promovarea muncii colaborative. Evoluția va fi în mod necesar acompaniată de recrearea încrederii reciproce între organizație și angajați, spre o nouă relație de proporționalitate între individualism și solidaritate, două trăsături majore ale societății contemporane.
O dată cu dezvoltarea tehnologiilor informatice a fost posibilă apariția unei noi forme de organizație numite organizație virtuală. Organizațiile virtuale sunt configurații ale unor unități structurale semipermanente, interdependente (parțial dependente, parțial independente), dispersate geografic și care își măresc performanțele în general prin receptivitatea la schimbările nevoilor pieței și prin abilitățile tehnologiei informației și comunicațiilor, adaptându-și continuu formele organizatorice. În organizația virtuală, fluxurile de informații uzuale devin principalul conținut al muncii, înlocuind schimbul de produse reale sau obiecte tradiționale. Noile caracteristici rezidă în multe probleme noi tehnologice sau de management în procesele organizației virtuale.