Volumul de față își propune să trateze unele aspecte ale creșterii competitivității întreprinderilor românești pe piața Uniunii Europene și, pe un plan mai larg, pe piețele internaționale.
Pornind de la faptul că întreprinderile românești, pentru a putea fi competitive pe Piața Uniunii Europene, trebuie să adopte strategii, metode și tehnici adecvate specificului lor și să țină seama de principiile care stau la baza funcționării pieței unice europene, în lucrare se face o diferențiere a întreprinderilor după gradul lor de viabilitate economică, acordându-se o atenție deosebită problemelor privind trecerea unor întreprinderi din situația de întreprinderi în dificultate economică în situația de întreprinderi viabile sub raport economic și prin aplicarea unor strategii de redresare și de dinamizare a activității.
În condițiile în care mutațiile tehnologice influențează tot mai mult modul de conducere și organizare a întreprinderilor, în lucrare se analizează conceptul de mutație tehnologică și impactul acesteia asupra modului de organizare și funcționare a întreprinderilor la începutul mileniului al treilea.
În lucrare se abordează conceptul de piață sub aspect strategic, subliniind caracterul dinamic al piețelor la începutul mileniului al treilea și se arată căile strategice de creare de valoare economică, prezentându-se sistemul Shingo ca o modalitate de îmbunătățire a organizării producției în vederea creșterii performanțelor economice.