Lucrarea este concepută ca material auxiliar individual pentru învățarea bilogiei în clasa a V-a, cu o oră săptămânal, indiferent de nivelul clasei. Oricare ar fi manualul și caietul folosite, această lucrare este de un real ajutor atât elevilor, cât și profesorilor, deoarece reușește să desprindă principalul și să elimine secundarul.
Explicarea noțiunilor de biologie se realizează prin numeroase desene și scheme.
Inițial, se prezintă structura generală a unei plante cu flori pentru a evidenția părțile sale componente. Ulterior, sunt prezentate unitățile structurale și funcționale din corpul plantei. Clasificarea plantelor se bazează pe evidențierea caracterelor generale specifice fiecărei grupe. Însușirile funcționale ale plantelor sunt explicate pe cele două mari grupe: talofite și cormofite.
Itemurile, formulate clar, conduc elevii la răspunsuri concise, care le oferă rezultate pozitive în procesul de învățare. Rezultatele școlare pozitive sunt mai precis o consecință a gândirii logice a elevilor, deoarece, prin modul lor de formulare, itemurile elimină memorarea mecanică a noțiunilor de biologie.
Diferențierile privind structura și funcțiile plantei sau ale unor părți component și anumite caracteristici sunt prezentate sub forma unui text într-o casetă, cu scopul de a atrage atenția elevilor asupra a ceea ce este esențial.
Concluziile sub formă de propoziții lacunare permit elevilor să-și însușească atât un vocabular adecvat și corect, cât și un mod de exprimare științific.
Termenii de specialitate folosiți sunt explicați la sfârșitul lucrării, de aceea îi considerăm utili atât elevilor, cât și profesorilor.
Lucrarea poate fi folosită în orice perioadă a anului școlar, atât în perioada de evaluare semestrială, cât și în evaluarea curentă din timpul lecțiilor de biologie.
Evaluarea cunoștințelor de biologie a elevilor se face prin notarea fiecărui item din testele de evaluare prezentate, cu un anumit punctaj stabilit de profesor.
În elaborarea lucrării am ținut cont de observațiile aduse asupra manualelor alternative de biologie de clasa a V-a, observații apărute în diferite publicații.
Autorii