Lucrarea pune la dispoziția studenților și specialiștilor un însemnat număr de instrumente, metode și tehnici care permit detectarea punctelor tari și slabe ale firmei, rezervele acesteia atât în plan economic, cât și financiar.
Pentru toate capitolele lucrarea are în vedere:
- stabilirea factorilor de influență a fenomenului analizat;
- cercetarea relațiilor de cauzalitate și interdependență între acești factori;
- stabilirea influenței diferiților factori asupra fenomenului cercetat;
- analiza și stabilirea cauzelor care au determinat anumite rezultate sau performanțe;
- propuneri de îmbunătățire a performanțelor pentru viitor: obținerea de rezultate maxime cu un efort minim.
Uneori, diagnosticul este dificil de realizat și din cauza mediului socioeconomic turbulent. Intuiția managerilor rămâne, adesea, unica modalitate de identificare a oportunităților și vulnerabilității firmei chiar dacă ei sunt conștienți de riscurile unor erori de judecată. Acesta este și motivul pentru care dorim să oferim studenților și specialiștilor o bază de date unitară care să stea la baza tuturor studiilor de caz și exemplelor din lucrare, oferind o imagine globală asupra firmei.
Baza de date se întinde pe o perioadă de cinci ani, de la anul N-4 până la anul N, și aproape toate cazurile din lucrarea de față, volumul I și volumul II, sunt preluate din această bază de date. Lucrarea este completată și cu alte studii de caz și date din alte ramuri sau firme, pentru a nu se crea impresia că doar astfel de cazuri se întâlnesc în realitate.
Autorul