Viziunea strategică în deslușirea fenomenului antreprenorial dobândește valențe suplimentare prin intermediul abordărilor comparative ale procesului de cunoaștere a problemelor de același fel în spații geografice diferite. Reușind a separa elementele specifice, cercetătorul realizează pași înainte în pătrunderea esenței fenomenelor pieței, cu perspectiva găsirii elementelor definitorii apte să jaloneze evoluțiile viitoare ale unei anumite ramuri sau sector de activitate economică. Unui astfel de cerc problematic i se circumscrie lucrarea intitulată Antreprenoriatul. Elemente fundamentale globale – experiențe ale S.U.A., Japoniei și țărilor din Asia de Est“, avându-l drept autor pe doctorul în Economie Sebastian Văduva, cadru didactic la Colegiul de Administrarea Afacerilor al Universității din Akron (Ohio) – Statele Unite ale Americii.
Lucrarea la care facem referire și-a propus, și în opinia noastră a reușit, să atingă următoarele obiective:
a) pe plan conceptuaI, să înfăptuiască un demers de clasificări conceptuale, realizate pe baza unei abordări evolutive și a unei serioase introspecții în teoria economică;
b) pe plan metodologic, să întreprindă o cuprinzătoare analiză diagnostic asupra culturilor antreprenoriale din Statele Unite ale Americii și din țările Asiei de Est, în corelație directă cu semnificația acestora asupra creșterii economice din statele respective;
c) pe plan operațional – aplicativ, să pună la dispoziția cititorului un arsenal de metode și tehnici antreprenoriale practicate în țări ce le-au validat performanțele și să deschidă direcții de acțiune pentru statele aflate pe drumul spre economia funcțională de piață.
Prin modul de tratare a subiectului, prin cazuistica bogată și actuală, prin antiteza realizată pe baza exemplelor preluate din țări aflate pe trepte de dezvoltare diferite, lucrarea reprezintă o monografie de certă valoare științifică.
Prof. univ. dr. ec. Nicolae Al. POP