În plan tematic, manualul de filozofie elaborat de profesorii Nicolae Stan și Marinescu Paul, corespunde curriculum-ului școlar pentru disciplina de învățământ filozofie, aprobat prin ordinul Ministerului nr. 5364/15.12.2000. El acoperă în totalitate temele programelor de tip A, respectiv B, îmbinând într-un mod specific, pe criterii logice și epistemologice, diversele problematici ale acestora.
Structura temelor este astfel realizată încât deschide direcții de corelare a conceptelor filosofice, ceea ce facilitează procesul de asimilare a cunoștințelor. Manualul nu este o simplă colecție de texte propuse spre lectură, ci are meritul de a fi produsul unui dublu efort, analitic și sintetic, de prezentare în perspectivă istorică a diferitelor concepții filosofice esențiale și definitorii pentru analiza corespunzătoare a temelor. Selectarea textelor s-a făcut pe baza respectării unor cerințe minimale, printre care enumăr: înțelegerea specificității poziției autorilor în problemele dezbătute, analiza modalităților proprii gânditorului respectiv de a argumenta filozofie compararea filosofiilor, precum și cunoașterea celor mai semnificative poziții din filosofia contemporană.
Autorii manualului proiectează, în prezentarea temelor, o structură de gândire inedită, alcătuită din trei paradigme (întemeiere, evaluare re-evaluare), fiecare la rândul ei, bazându-se pe două dimensiuni (orizont și limite). Această modalitate este, prin ea însăși, incitantă și ilustrativă. Incitantă, ca partener de dialog filosofic, întrucât te obligă să te raportezi la ceea ce ți se propune; ilustrativă, deoarece este un model de ceea ce înseamnă a gândi filosofic.
Remarc, de asemenea, nivelul științific al manualului. Autorii operează cu concepte și comentarii relevante tocmai pentru a creiona contextul specific temei sau filosofului în cauză.
Dr. Gheorghe Tarara