Această carte, neavând “rețete miraculoase” de propus cu privire la cea mai bună modalitate de a motiva salariații într-un timp foarte scurt, riscă să dezamăgească managerii și oamenii de afaceri mult prea grăbiți atunci când este vorba de aspectele teoretice ale condiției umane și de consecințele practice ale acestora. Tocmai de aceea, cartea le este destinată lor, în primul rând. Adesea, în tratatele de economie, problema subiectivității umane este expediată rapid, în timp ce motivația este înțeleasă ca o problemă simplă și clară. Or, psihismul individual și social este deosebit de complex și necesită o abordare pluridisciplinară, pe care teoriile economice și manageriale fie o abordează sub forma unor discursuri vagi, fie o rezumă la o serie de tehnici de manipulare.
Cartea se adresează, totodată, unui public larg (salariați, studenți) interesat de domeniul economic și care își va pune aceste probleme simple ce țin de modalitatea lui de acțiune într-un mediu economic. Ea se adresează în particular și celor care au eșuat experimentând rețetele de care vorbeam, având însă în continuare dorința de a reflecta asupra motivației altfel decât în termeni de soluție imediată. Cu alte cuvinte, cartea nu se vrea o “Introducere în problema motivației” și nici una din zecile de cărți intitulate “Cum să motivăm oamenii?” Ea nu este nici un manual de marketing și cu atât mai puțin un tratat fundamental asupra motivației. Ne propunem o definire a motivației și – în prelungire – relevarea implicațiilor concrete ale acesteia în întreprindere, a temeiurilor motivației individuale și colective, precum și a analiza unele modalități de management ce răspund acestor exigențe.
Autorul