O carte despre structura socială de clasă a societății românești poate părea astăzi anacronică în condițiile în care astfel de studii sunt umbrite de o veche uzură ideologică dogmatică. Pentru autorii acestui volum constituirea clasei mijlocii în România a fost de la început o provocare majoră pe care societatea românească în tranziție postcomunistă a pus-o în fața cunoașterii sociologice. Emergența și dezvoltarea clasei mijlocii au fost percepute ca o temă „umbrelă” ce acoperă o arie tematică privilegiată, de mare interes științific, de la stări și mecanisme structurale la atitudini, comportamente, opinii ale indivizilor și grupurilor sociale.
Substanța argumentelor aduse în lucrare susține legitimitatea unei paradigme sociologice a constituirii clasei mijlocii în societatea românească, având următoarele componente:
a) definirea conceptuală a clasei mijlocii pe baza unei sinteze a abordărilor clasice și recente;
b) analiza emergenței clasei mijlocii în contextul crizei „servajului feudal” și a pătrunderii capitalismului în spațiul Europei răsăritene;
c) dezvăluirea profilului clasei mijlocii din perioada interbelică, punct de plecare al unor „permanențe istorice” în fizionomia acestei clase;
d) analiza procesului de destructurare a clasei mijlocii în perioada comunistă cauzată de instaurarea socialismului de stat, instituționalizarea capitalului politic și contraselecția clasei mijlocii; investigarea procesului de raționalizare a socialismului de stat poststalinist și ascendența competențelor; inventarea conceptului de omogenizare socială și impactul asupra clasei mijlocii;
e) analiza tranziției postcomuniste și a renașterii clasei mijlocii ca urmare a transformărilor în structura proprietății, profilul ocupațiilor și structura sistemului de educație; o evaluare macrosocială a autopoziționării în funcție de caracteristici personale ale stilului de viață, cât și de percepția mai generală a stratificării în societatea românească de astăzi completată de o investigație empirică a imaginii populației asupra clasei mijlocii pun în lumină o serie de predictori semnificativi surprinzători ai percepției apartenenței de clasă mijlocie, cum sunt profesionalizarea muncii, dotarea gospodărească și, implicit, stilul de consum, în vreme ce unele criterii „așteptate”, precum influența antreprenoriatului, nivelul de educație, averea, veniturile nu se cimentează semnificativ într-o conștiință de clasă mijlocie.
Lucrarea se adresează unui public larg de cititori interesați de evoluția societății românești contemporane în direcția diversificării ocupaționale, stilurilor de viață, al schimbărilor în statutul averilor și al proprietății, al semnificației stimei de sine în poziționarea și auto-poziționarea de clasă mijlocie.
Autorii