Editura Economică Editura Economică
Nu aveți produse în coș

Despre Editura Economică Noutăţi În pregătire
Catalogul Editurii Economice
Ştiri Contact
Despre Editura Economică Noutăți În pregătire
Catalogul Editurii Economice
Știri Contact
✅  Produsul a fost adăugat în coş
Colecţii
înapoi
Două secole de tranziție românească: studii
Două secole de tranziție românească: studii
Preț 10 lei
Adaugă
ISBN 973-590-881-6
An apariție 2003
Nr. de pagini 320
Format 14x20
Legătorie broșat
Copertă carton mediaprint
Anvelopă nu
Semn de carte nu
Limba română
Descriere

      Începutul l-au făcut boierii luminați, din primele decenii ale secolului al XIX-lea, curioși să vadă Occidentul și dispuși să înțeleagă calea viitorului. Însemnate urmări, pe termen lung, a avut Pacea de la Adrianopol, prin care s-au creat condițiile permisive ce îngăduiau racordarea, într-o măsură mai mare, a unei părți din lumea românească la fluxurile comerciale ale epocii. Sub influența experiențelor și modelelor occidentale, viața economică românească, sub toate aspectele ei, începe să se dezmorțească. Iar Unirea Principatelor marchează începutul unei perioade hotărâtoare în inițierea și construirea structurilor economiei moderne. Suita de legi și decrete domnești adoptate și/sau impuse în perioada 1859-1877 sunt doar fațete ale unei vaste opere de restructurare care clădește temelia lumii capitaliste: libertatea individuală, libertatea contractuală și proprietatea privată absolută. Pe tema înnoirii instituționale, privită ca acțiune legislativă, de consacrare prin lege a unor fenomene, procese sau raporturi economice moderne, s-a purtat o îndelungată controversată de idei filosofice, sociologice, economice, politice, cu nedisimulate consecințe economico-sociale și politice privind „formele fără fond“. Istoria a confirmat justețea acțiunilor programatice ale forțelor liberale. În deceniile care s-au scurs până la sfârșitul secolului al XIX-lea sunt create cele mai importante instituții-cheie ale capitalismului românesc, între care se detașează Banca Națională a României, și sunt adoptate legile de încurajare a întreprinzătorilor autohtoni. Sub scutul protecționist al statului, legislativul impune o cale de dezvoltare accelerată, respectiv „a ars etapele“, după cum aprecia economistul Ștefan Zeletin. În perioada cuprinsă între cele două războaie mondiale, politica economică, în ciuda diferențelor de opinii ale principalelor grupări politice, se concretizează în măsuri legislative și instituții menite să accentueze și să accelereze dezvoltarea economiei, fapt confirmat la sfârșitul perioadei interbelice. Capitalul și capitalismul românesc, după șase decenii de politică economică protecționistă sistematică, erau realități evidente, cu performanțe la nivel european, în unele domenii.

      Sfârșitul celui de-al doilea război mondial determină un alt gen de tranziție. În anii 1945-1950, în România sunt impuse o suită de legi și măsuri, cu caracter legislativ-reformator, care vizează segmentele fundamentale ale econo­miei de piață. În mai puțin de o jumătate de deceniu, în condiții de izolare economică internațională cvasideplină, sunt distruse principiile și fundamentele economiei de piață concurențială pentru a căror implementare au fost necesare eforturi de peste un secol. Comandamentele-cheie în epocă, transmise de structurile politice și mass-media, sunt: naționalizare, planificare, colectivizare, care, într-un timp relativ scurt, s-au concretizat.

      Începutul anilor ’90 ai secolului trecut marchează debutul actualei tranziții a societății românești.

      Credem că nu greșim afirmând că economia românească, în drumul ei către economia de piață, a parcurs aproape două secole de tranziție, întrerupte, ce-i drept, de deceniile comuniste.

      Unele momente semnificative ale tranziției respective sunt surprinse și detaliate în lucrarea de față, care reunește rezultatele cercetărilor întreprinse de către cadre didactice universitare, cercetători științifici, doctoranzi și foști doctoranzi ai Catedrei de Istoria economiei și Geografie, specializarea Istoria economiei naționale, de la Academia de Studii Economice din București. Lucrarea se adresează specialiștilor din domeniul economiei, istoriei economiei și al istoriei gândirii economice, doctoranzilor, studenților și tuturor celor interesați de evoluția societății românești.

      Cât privește aprecierile din lucrarea de față menționăm că ele sunt expresia opiniilor personale ale semnatarului fiecărui studiu.

Maria Mureșan

Descarcă oferta
  Lista autorilor / cărților
  Informații despre livrare
 
    Cărți din aceeași categorie

Fapte și idei economice: despre români și pentru români An apariție 2001
Nr. pagini 240
Format 14x20
Preț 13 lei
Economia românească de la tradiționalism la postmodernism. Studii An apariție 2004
Nr. pagini 320
Format 14x20
Preț 10 lei
Agricultura Basarabiei în perioada interbelică An apariție 2010
Nr. pagini 268
Format 14x20
Preț 35 lei
Stăpânii ideilor economice, volumul I: în antichitate și în evul mediu An apariție 2009
Nr. pagini 246
Format 14x20
Preț 36 lei
    Recomandări

Economie globală An apariție 2016
Nr. pagini 300
Format 19x25,5
Preț 85 lei
Sanctuarul suferinței - roman autobiografic An apariție 2016
Nr. pagini 334
Format 14x20
Preț 35 lei
Macroeconomie An apariție 2016
Nr. pagini 404
Format 20x27
Preț 85 lei
Convergența economică a României. De la paradigme la strategii concrete An apariție 2016
Nr. pagini 224
Format 17x24
Preț 30 lei
    În curs de epuizare

Finanțele publice ale României, ediția a treia An apariție 2007
Nr. pagini 396
Format 17x24
Preț 39 lei
Incertitudinea: o perspectivă psihosociologică An apariție 2005
Nr. pagini 392
Format 17x24
Preț 31 lei
Introducere în geopolitică An apariție 2003
Format 17x24
Preț 16 lei
Marketing ecologic: etica verde a producției și consumului An apariție 2006
Nr. pagini 240
Format 14x20
Preț 22 lei
    În pregătire

Regional development and its decision-making pitfalls An apariție 2015
Format 17x24    
Sisteme informatice de gestiune: modele teoretice și practice An apariție 2013
Format 14x20    
Pamflet documentar An apariție 2014
Nr. pagini 356
Format 17x24    
Marketing politic An apariție 2014
Format 14x20    
Librărie domenii și subdomenii
Librărie

Reviste științifice